Phnom Penh

25 February 2015

Vandaag was het weer eens tijd om er tegen aan te gaan. Gisteren een lange busrit gehad naar Phnom Penh waar we tot onze terugkeer naar Nederland verblijven. Busrit was apart voor een groep scholieren. Iedereen sliep in plaats van veel lawaai maken. Aangekomen in Phnom Penh was iedereen blij met de tijd die ons gegeven was wakker te worden.

Halft tien moest iedereen klaar staan om te gaan. Blij stapte iedereen in de Tuk Tuks die ons naar Cambodian creations toe zou brengen. Cambodian Creation is een fairtrade sociale onderneming bestaan uit twee andere NGO’s. Deze twee andere sociale ondernemingen waren Cambodia knits en Phnom Penh creations. Heel origineel hebben ze de naam Cambodian creations gekozen als naam voor hun samenwerkend winkel.

Aangekomen bij Cambodians creations splitsten we op in twee groepen. Een groep kreeg een presentatie terwijl de andere groep kon winkelen in hun winkel. Dat wiselde om zodat iedereen de presentatie kreeg en zodat iedereen een kans kreeg om iets te kopen. Hier op volgend werd er een interview gedaan met een van de werknemers. De rest van de groep die daar niet bij betrokken was moest wachten.

Toen gingen iedereen terug met de Tuk Tuks naar het hotel waar we wat vrije tijd kregen. Met de tijd die we kregen besloten we naar de Russian market te gaan, waar we een aantal leuke inkoopjes hebben gedaan. Karel, Jaap, Fleur, Jannes en Christiane gingen als enigen niet direct terug naar het hotel en dus ook niet naar de Russion market maar waren gekozen om te proberen bij verrassing een kledingfabriek binnen te komen.

Hoe dat is afgelopen, kunnen we helaas nu nog niet vertellen. Meer daarover op 14 april, de vermoedelijke terugkomdag.

Om half twee gingen we weer op pad met de Tuk Tuks naar een veerboot die ons lettertlijk naar een eiland bracht waar we eerst naar de grootste liggende Budha van heel Cambodja  gingen. Daar zagen we ook twee hele lieve aapjes die met een ijzeren ketting om hun nek lvast zaten :’(. Daarna gingen we naar een zijde fabriek die door een famillie werd gerund. Daar werd ons uitgelegd hoe zijden doeken werden gemaakt, het hele proces van cocoons naar de zachte zijden die iedereen hebben wil.

imageimageimage

Na onze leuke excursie naar zijde eiland was het weer tijd om terug te keren naar ons hotel. Hier konden we dan wachten totdat we gingen eten. Niet iedereen kon mee dankzij klacht met de gezondheid wat zeer jammer was.

Het avondeten van vandaag was anders dan onze normale ervaring met traditioneel cambodiaans eten. Dat had voornamelijk te maken met dat we pasta kregen wat we niet hoorden te krijgen. Niemand klaagde en iedereen had het snel op voordat het werd opgemerkt. Het eten was wel heerlijk met de onmisbare witte rijst die we nu elke dag te eten hebben gekregen.

namens ons allemaal schreven deze keer Shaquil en Alexis

3 thoughts on “Phnom Penh

1. Het klinkt zeker als opnieuw als een interessante dag. Wij wensen de zieken ook heel veel beterschap en hopen dat het niet te ernstig is, mocht dat wel zo zijn dan horen we dat graag

ouders van Melissa

2. Jullie reis zit er bijna op! Morgen naar Hongkong en dan direct naar het thuisland!
    Wij gaan jullie allen bedanken voor je zeer interessante blog verhalen, Jannes, Lars,
    Christianne en Josephine, Remi en Melissa, Eline en Floor, Dees en Louise, Ana Mae en Peter
    Eveline en Merlijn, Fleur en Faja, Alexis en Shaquil:en dat zijn 18 studenten, Wij missen een
    zekere Fiona in de verhalen,zij hoort er toch ook bij…!!!dan ook natuurlijk de begeleid(st)ers
    Aagje en Ineke, Jaap en Karel bedankt voor jullie zorg voor de jongens en meiden , ook kleinkinderen!!!
    Wij denken dat deze reis een grote bijdrage heeft geleverd in jullie ontwikkeling naar een goed
    “global thinking”
    Met zijn allen een goede reis en happy landings!!
    Wij blijven jullie volgen op dit blog rapport, voor zolang dat duurt!!